Jak vybrat dobrou účetní

Chytrý podnikatel si dobrou účetní hýčká! Když ji najde, ví, že našel poklad.

Má věrného parťáka, který bojuje za jeho firmu jako za svou vlastní. 

JAKÁ BY TEDY MĚLA BÝT DOBRÁ ÚČETNÍ? JAK JI POZNÁTE?

1. Profesionál s praxí

Ne každý držitel živnostenského oprávnění na účetní služby je zkušený profesionál. To platí v každé profesi, ale u některých je zkušenost s neodborníkem dražší. Jako laik těžko poznáte, zda účetní svému oboru opravdu rozumí. Nejlepší jsou reference spokojených klientů. Nicméně i tak si musíte udělat svůj vlastní úsudek. Budete se svou účetní často v kontaktu a půjde o vaše peníze. Jiné požadavky na účetní má instalatér a jiné majitel velké pekárny.

K profesionálnímu přístupu účetní patří neustálé profesní sebevzdělávání. Sebelepší ekonomická škola a sebedelší studium se nemůže praxi vyrovnat. Časem sbíráme nejen zkušenosti, ale také cenné profesní kontakty, např. na daňové poradce, zkušené kolegy, auditory, právníky apod. Praxe je důležitá, na tu se zeptejte. Zkušená účetní už řešila ve své praxi mnoho různých situací.  Poradí vám to nejlepší řešení.

2. Pečlivá a důsledná

Dobrá účetní musí být dostatečně pečlivá. Často i za svého klienta. Téměř všichni mí drobní klienti nesnášejí papíry. Chtějí dělat jen to své a papírování je obtěžuje a zdržuje od jejich práce. Bez důslednosti by se mi hromadily nedodělky a resty, bez pečlivosti bych nemohla kvalitně pracovat pro několik klientů najednou. Připravte se, že vás dobrá účetní bude pořád nahánět, dokud jí nedáte potřebnou informaci nebo scházející doklad. Dělá to pro vás.

3. Zodpovědná

Dobrá účetní je zodpovědná k sobě i k vám jako klientovi. Měla by s vámi uzavřít smlouvu o poskytování služeb, kde bude jasně vymezeno, kdo, co, za kolik apod. Pravidla hry musí být dána hned na začátku spolupráce. Zeptejte se, zda za svou práci ručí a zda má profesní pojištění. I účetní je jenom člověk a může se splést. Proto je profesní pojistka, speciálně pro účetní. 

4. Diskrétní

Samozřejmost? Někdy bohužel ne. Ani manželka mého klienta se ode mne nedozví finanční situaci jeho firmy, pokud mne o to sám výslovně nepožádá. Vaše finanční a obchodní záležitosti musí zůstat u vaší účetní jako v sejfu.

5. Poctivá

Myslím tím v přístupu ke klientům. Za poctivou práci, poctivou cenu. Dobrá účetní se s vámi domluví na snížení ceny, když se zásadně sníží počet dokladů. Ani vám nebude účtovat za položky, když máte milion drobných účtenek. Zase na druhé straně, nebraňte se zvýšení ceny, když jí práce opravdu přibude.

6. Zvídavá

Vaše účetní musí být zvídavá a informovat se u vás na veškeré dění ve vaší firmě. Musí poznat vaši činnost, vaše požadavky, zvyklosti vašich dodavatelů anebo odběratelů, seznámit se s vašimi specifiky. Jedině zvědavá účetní bude vědět o všem, co se u vás děje, alespoň tedy přes ty papíry. Jedině se znalostí vaší činnosti bude vše moci dobře zaúčtovat. Navíc, pokud je zvědavá obecně, bude zřejmě i novinky v zákonech sledovat s větším zaujetím.

Ještě pár tipů navíc:

Domluvte si schůzku nejlépe přímo v kanceláři účetní. Dobře si prohlédněte nejen svou potenciální účetní, ale taky její kancelář.

 

Pak si položte několik podstatných otázek:

  • Je to člověk, se kterým chci blízce spolupracovat?
  • Je pro mě důvěryhodná?
  • Jak vypadá kancelář?
  • Je to právě zpracovávaná dokumentace anebo zanedbaný nepořádek?
  • Je tu znát systém anebo vše působí chaoticky.
Ing. Simona Kropáčková

Ing. Simona Kropáčková

majitelka a ředitelka, lektor
kropackova(zavináč)cestasro.cz
Ing. Oleksandra Meleshko

Ing. Oleksandra Meleshko

senior účetní
meleshko(zavináč)cestasro.cz
Marie Karinská

Marie Karinská

junior účetni
ucetni1(zavináč)cestasro.cz
Jarmila Parvusová

Jarmila Parvusová

administrativa
Nahoru